SC Heerenveen 3 kampioen FSB competitie 2019.

In klasse 3c van de FSB competitie is ons team 3 afgelopen dinsdagavond kampioen geworden.
De laatste gezamenlijke wedstrijd in en tegen Bakkeveen werd gewonnen met 3½-½.

De euforie was groot, zoals je zult begrijpen, temeer daar dezelfde avond in de gelagkamer naast ons de wedstrijd Juventus-Ajax gewonnen werd!
“Ja”, zegt Wiebe, “ mijn tegenstander stond al helemaal verloren, maar hij bleef “doorprutsen “.
“Ik wilde voetbal kijken”.
Erik, onze remise koning maakte er uiteindelijk…. remise van. Qua bordpunten kon dat nog net voor het kampioenschap. Maar al snel werd duidelijk dat ook Steenwijk een wedstrijd verloor, dus dat gaf weer wat lucht in de marge.
Mijn wedstrijd begon 20 minuten te laat, want mijn tegenstander wist niet dat hij mee moest doen….
Na een zet of 10 zei hij plotseling tegen mij: “Hoe hoog is jou rating”?
Ik was een beetje nogal verbaasd. Waarom wil je dat nou weten tijdens een wedstrijd?!
Hij had zelf een rating van 1060…..Misschien dacht hij dat er wat te halen viel, ha, ha? Maar ja, als je dames begint weg te geven, en dit komt helaas in de beste schaakfamilies voor,  dan is het gauw afgelopen.
Onze nestorschaker Rinze schaakte deze wedstrijd op bord 3, met wit. Je raadt het al, d4, c4, Pc3.
En gauw stond Rinze een pion voor en voerde de druk geleidelijk op wat resulteerde in stukwinst en een degelijke partij van Rinze, waarin hij in alle rust de partij tot een goede overwinning kon brengen. Daarmee was het kampioenschap een feit, wat nog even bij het voetballen werd gevierd met een glaasje!
Mannen, bedankt!  Het was een gezellig gebeuren door het seizoen heen en een kampioenschap smaakt naar meer. Volgend seizoen zullen de tegenstanders wel een iets hogere rating hebben….
Frits Heidinga