Virus een online feestje!

Beste leden en vrienden van de schaakclub Heerenveen,

De situatie waarin wij ons nu bevinden is voor mij uniek. Nog nooit heb ik meegemaakt dat wij door een virus worden gedwongen om maatregelen te treffen, zodat we kunnen zorgen dat de risicogroepen niet worden besmet met het corona-virus.

Veel bezigheden die we doodnormaal vinden, kunnen nu even niet. Met het gezin naar het strand, naar de bioscoop, even langs bij oma of elke maandag naar de schaakclub. Zelf denk ik liever aan wat wél kan. Ik kom nu toe aan bezigheden waar ik al tijden geen ruimte voor kon vinden. Mijn huiskamer is nog nooit zo netjes en gezellig geweest, boeken lezen waar ik nooit aan toe kwam en ook uitgebreid koken is nu iets speciaals geworden.

Wat ik wel mis, is de vaste maandagavond schaken. Benieuwd tegen wie ik het nu weer op mag nemen. Is het de ‘sluwe vos’ van der Berg of de ‘scherpe’ Oppenhuizen, wordt het de Engelse opening van Frits of kan ik mijn eigen opening bepalen?

Om dit gemis te veranderen in een mogelijkheid, hebben wij de tijd mee. De technologie die we nu voorhanden hebben, leent zich daar uitstekend voor.

Als club hebben we al een online mogelijkheid via chess.com en die willen wij nu gaan inzetten om elke maandag om 19:30 uur te gaan schaken. Iedereen is natuurlijk welkom, maar ik kan mij voorstellen dat het lastig is om het hele proces te doorlopen van het aanmaken van een account tot het inschrijven in een toernooi.

Hieronder heb ik beschreven hoe er een account kan worden aangemaakt en hoe moet worden ingeschreven. Ik hoop dat onderstaande handleiding ervoor zorgt dat het een makkelijke handeling wordt en niet te lang hoeft te duren.

1 Allereerst gaan we een account aanmaken voor chess.com. Volg de volgende link om te komen tot de beginpagina van chess.com. Klik op www.chess.com.

2 Klik op ‘Sign up’

3 Na het klikken op ‘Sign up’, volgt het daarwerkelijk aanmaken van een account.

Alle velden moeten worden ingevuld en na het klikken op ‘Create your free account’ is het account aangemaakt! U ontvangt nu een mail met daarin het verzoek om het account te bevestigen. Mocht u de mail niet vinden, kijk even in de spamfolder van uw emailaccount. Zonder te bevestigen is het niet mogelijk om te schaken op chess.com.

4 In het volgende scherm ziet u rechtsboven uw gekozen gebruikersnaam (in dit geval ‘een_treffende_naam).

5 Verder komt er in de rechter bovenhoek een bericht te staan met het verzoek om notificaties toe te staan. Indien u die accepteert, kan de site u een seintje geven wanneer er een partij start als u bent ingelogd.

6 Nu wordt het tijd om lid te worden van Schaakclub Heerenveen. Aan de rechterkant van het scherm staat een menu. Het is mogelijk dat u uw browser heeft ingesteld, zodat de site kan achterhalen of u in Nederland woont. Het kan dus zijn, dat nu alle menu items in het Nederlands staan. Klik nu op ‘Connect’.

Daar vind u een optie ‘Clubs’. Als u hier op klikt, komt u bij een zoekveld.

Vul daar ‘Heerenveen’ in en klik op enter. U zult nu onze schaakclub vinden.

Als u nu op S.C. Heerenveen klikt komt nu op onze daadwerkelijke club pagina. Zoals u kunt zien, is ook hier onze vertrouwde website-stijl te zien.

Wanneer u nu op de knop ‘Join’ of ‘Meedoen’ klikt, wordt u lid van de schaakvereniging Heerenveen op Chess.com.

U zult via de mail een notificatie krijgen wanneer er een wedstrijd voor u start. De bedoeling is dus dat er al komende maandag (30-03-2020) een partij voor u klaar zal staan.

Het is een toernooi, er zal een winnaar zijn, er is een hoofdprijs en eeuwige roem, aangezien u de allereerste winnaar kunt worden in de geschiedenis van de schaakclub. Laten we deze mogelijkheid gebruiken om er iets moois van te maken. U kunt zich voorstellen dat dit initiatief alleen kan slagen, wanneer er veel leden meedoen.

Voor aanvang van een partij is het misschien leuk om elkaar via whatsapp of Skype (indien mogelijk) te videobellen en deze tijdens de partij aan te laten staan.

Mocht u onverhoopt tegen moeilijkheden aanlopen, tijdens het opzetten van een account, het registreren bij de club of iets anders, dan horen wij het graag. U kunt een reactie achterlaten onder dit bericht.

Rest mij alleen nog te zeggen dat ik wens dat iedereen in goede gezondheid verkeert en wij elkaar snel zien achter het schaakbord.

Vriendelijke groeten,

Dennis