Online competitie komende maandag (30-03) van start

Komende maandag 30 maart gaat de Heerenveense schaakclub voor het eerst in de geschiedenis een online competitie starten.

Hoewel de reden voor het starten van deze competitie alles behalve florissant is, blijkt uit het enthousiasme van de clubleden altijd een sterke drang tot schaken. Bijna de volledige club heeft zich ingeschreven, waarvoor dank. Zonder zo’n mooie opkomst kan dit geen succes worden.

• De partijen starten om 19:30 uur. Zorgt u er voor dat u op tijd bent ingelogd en op de pagina van de club op chess.com bent.
  • 40 minuten per persoon, per partij. Mocht u tegen een jeugdspeler zijn ingedeeld, dan wordt de tijd 15 minuten per persoon.
  • De speler met wit daagt de zwarte speler uit en stelt ook de partij en de tijd in. Hieronder staat een volledige beschrijving.
  • De indeling van de betreffende avond staat onder het kopje ‘Nieuws’ op de pagina van de club op chess.com.
  • Het is, logischerwijs niet geoorloofd om hulpmiddelen te gebruiken. Denk hier aan chess engines, boeken of een Grootmeester die u nog in de kelder heeft staan.

Op onze online club zijn mogelijkheden tot het plaatsen van nieuwsberichten. Hierop zullen wij de indeling plaatsen. Ook is er de mogelijkheid tot chatten als groep. Iedereen die lid is, kan meedoen met de chat.

Mocht u komende maandag vragen hebben, dan kan deze chat hiervoor gebruikt worden, maar even bellen kan natuurlijk ook met de twee initiatiefnemers Ferdi en Dennis.

Dan volgt nu de handleiding voor het opzetten van uw partij en de extra mogelijkheden van de schaaksite.

Na het inloggen op chess.com klikt u op S.C. Heerenveen aan de rechterkant onder uw profiel.

U komt nu op de pagina van de club. Aan de rechter kant staan enkele links naar bijvoorbeeld ‘Nieuws’ en ‘Chat’.

Onder het item ‘Nieuws’ vind u de recente indeling.

De optie ‘Chat’ kunt u gebruiken voor uw prangende vragen of begroetingen.

Nadat u heeft bekeken in ‘Nieuws’ wie uw tegenstander is, klikt u op ‘Leden’. Nu kunt u alle leden zien staan. Vervolgens zoekt u uw tegenstander op (alleen als wit speler!) en klikt u op het icoon ‘Uitdagen’.

Er opent zich nu een menu voor het opzetten van de partij. Klik nu op de knop ‘5 min’.

Klik vervolgens op ‘Meer’.

En daarna op ‘Aangepaste tijd’ om de gewenste hoeveelheid tijd in te voeren. Dit is 40 minuten of, als u tegen een jeugdspeler speelt, 15 minuten en bevestig uw keuze met ‘OK’.

U dient nu te klikken op ‘Opties’ om uw kleur (wit) te kiezen. Als u dan op ‘Spelen’ klikt, wordt de partij aangemaakt.

Als zwartspeler, zult u een uitnodiging zien verschijnen. Deze moet worden geaccepteerd en dan zal de partij starten.

Het is een hele reeks handelingen, maar als u het eenmaal heeft uitgevoerd, zal het in het vervolg als vanzelf gaan. Mocht u toch in de problemen komen, dan weet u hoe u dat kunt laten blijken. Via de chat of een telefoontje. Is de handleiding onduidelijk, laat het dan weten. Dan zal ik alles verduidelijken.

Veel succes en plezier en tot maandag!