Migchiel de Jong winnaar Friese online titel rapid

Gisteravond (11 april 2020) was het eerste Fries kampioenschap online Rapid een feit. De overtuigende winnaar was internationaal meester en nu zesvoudig Fries kampioen Migchiel de Jong met een uitstekende score van 7 uit 8. Met een mooie overwinning op grootmeester Sipke Ernst in ronde 6, leek de grootste horde te zijn genomen om de titel naar zich toe te trekken. Alleen in ronde 3 en 8 heeft Migchiel een remise moeten toestaan.

Van de 28 schakers die zich via onze clubsite hadden aangemeld, hebben er uiteindelijk 25 spelers hun plek gevonden in het toernooi. Een geweldig aantal, maar hieruit blijkt dat dus niet iedereen zijn weg heeft kunnen vinden. Wij zullen, aangezien volgende week het FK Blitz wordt gespeeld, nog duidelijker aangeven hoe men zich inschrijft en aanmeldt bij het toernooi.

Controverse was er ook. De volledige uitslag laat dus nog even op zich wachten. Het betrof hier een, na het toernooi, uitgedeelde ‘ban’ door chess.com van één van de deelnemers. Dit heeft invloed op de uitslag. Chess.com is hier duidelijk in, wat betreft hun beleid.

Het lastige in deze ontstane situatie is de definitie ‘caught cheating’. In hoeverre kan er met 100% zekerheid worden aangegeven dat het hier om vals spelen gaat? Heeft iemand een topdag en anderen een mindere.? Speelt iemand de variant die door zijn tegenstander is voorbereid? Daarentegen heeft chess.com veel ervaring met dit soort kwesties. Er zullen op partijen analyses worden uitgevoerd, indien er door een tegenstander het vermoeden bestaat dat het hier gaat om een speler die hulpmiddelen gebruikt.

Op het moment van dit schrijven, wordt er gesproken met betrokkenen van de FSB, spelers en chess.com. Wanneer er een uitkomst is, zal dat geplaatst worden op deze site. Hoe dit ook afloopt, dit is een domper. Er zijn alleen maar verliezers. Met de beste bedoelingen worden er initiatieven gestart, om te zorgen dat we plezier kunnen hebben in een toch moeilijke periode. Mocht het zo zijn dat er vals is gespeeld, dan is dat naar, maar goed dat het is ontdekt. Is het zo dat de speler ten onrechte is verwijderd is dat even zuur.

Als allerlaatste wil ik persoonlijk nog wel het volgende kwijt: Ik heb gisteren genoten van het schaken en het toernooi op zich. Zo mooi om te zien dat bijna iedereen zijn partijen heeft kunnen spelen en dat wij als Friese schakers een club op zich vormen. Zelf heb ik niet goed gespeeld, maar dat was voor mij gisteravond van ondergeschikt belang. Behalve dan het verlies tegen Frits Heidinga. Dat deed pijn en Frits weet wel waarom! #Angstgegner

Ik hoop verder dat ondanks het nog even uitblijven van het definitieve resultaat, iedereen toch zin heeft om volgende week weer te strijden op het schaakbord. Het zal dan gaan om 5 minuten per partij en een ieder: Wees gewaarschuwd! Nu komen we op het terrein waar ik mij goed voel! 🙂

Allen een fijn paasweekend.