Vooraankondiging: Schaaktoernooi ‘Man and Machine’.

Onlangs stond er op deze site een stukje over het analyseren van schaakpartijen van onze leden. Met het menselijke oog en met de hulp van de brute rekenkracht van de computer op zoek naar schoonheid. In dit stuk verwees ik naar een artikel over de samenwerking tussen mens en machine. Hierin werd o.a. gesproken over de bekende match tussen Gary Kasparov en Deep blue. Gary verloor deze tweestrijd en is sindsdien gefascineerd door de interactie tussen schaker en computer.

In dit artikel wordt gesteld dat de combinatie mens en machine beter is dan de machine op zich. Dit is zowel verrassend als intrigerend.

Als manier om je partijen te analyseren, lijkt het mij een uitstekend instrument. Nu artificial intelligence zijn intrede doet, blijkt dat brute rekenkracht niet genoeg is. Strategieën op lange termijn zijn belangrijker, blijkt uit partijen van AlphaZero (AI) tegen Stockfish. Een prachtige partij (en commentaar!) is te zien in dit youtube filmpje.

Een negatief aspect is het illegaal gebruik van engines tijdens schaken. In de context van traditioneel schaken is dat logisch. Mens tegen mens schaken is iets speciaals en wordt onderuit gehaald door gebruik van hulpmiddelen. Er zijn genoeg voorbeelden van grootmeesters die zijn geroyeerd, nadat ze zijn betrapt op vals spelen vanwege het gebruik van een engine. Meestal op een toilet… Wanneer men online schaakt, wordt het al lastiger om aan te tonen dat iemand gebruik maakt van hulpmiddelen. Beschuldigingen zijn zo geuit, waarna het wantrouwen toeneemt.

Daarom gaan wij als schaakclub Heerenveen een nieuwe toernooi starten. Tijdens deze wedstrijd is het toegestaan om engines te gebruiken. Welke schaker is het beste in symbiose met zijn pc?

Om ervoor te zorgen dat een ieder kan uitzoeken welke engine voor hem het beste werkt, zullen eerst 3 kleine toernooitjes worden opzetten, waarin iedereen zich kan voorbereiden op het uiteindelijke toernooi.

Ter voorbereiding staan hier enkele links naar schaak-analyseprogramma’s en schaak engines. Iedereen is vrij om te gebruiken wat men wil.

Het eerste voorbereidingstoernooi zal op chess.com starten op 9 mei 2020 om 19:00 uur. Houdt deze site in de gaten. Meer informatie volgt.

Mocht u mee willen doen en komt u ergens niet uit? Ferdi en Dennis zijn beschikbaar voor hulp. Commentaar, op- of aanmerkingen? Laat gerust een reactie achter.